آیا آمادگی برای ازدواج دارید؟ 20 معیار مهم از دید روانشناسی

آماده شدن برای ازدواج

اغلب افراد خود را برای شروع یک زندگی مشترک آماده می‌دانند؛ اما آیا واقعا تمام این افراد آمادگی برای ازدواج را دارند؟ آیا از سدها و چالش‌های پیش روی خود آگاه هستند؟

قطعا هیچکس از فردای خود خبر ندارد اما شناخت شخصیت‌ها و الگوهای رفتاری خود و پارتنر خود به ما کمک می‌کند تا در این مسیر آگاهانه قدم برداریم.

بهترین کار این است که ابتدا نگاهی به زندگی و وضعیت سلامت روحیه خود بیاندازید. از خود چند سوال بپرسید و خود را محک بزنید! ببینید دقیقا چقدر علاقه به ازدواج دارید و چقدر آمادگی برای ازدواج دارید؟ در این مقاله از وبسایت دکتر حامد توکلی ما شما را با 20 معیار مهم و حیاتی آشنا می‌کنیم که قبل از ازدواج باید به فکر آن‌ها باشید. پس ازدواج نکنید اگر هنوز این مقاله را نخواندید.

آمادگی برای ازدواج دختر و پسر

قطعا آماده شدن برای ازدواج در دختر و پسر متفاوت است. البته پارامترهای شخصیتی بسیاری در این بین مشترک هستند اما از لحاظ فرهنگی و اخلاقی چندین معیار متفاوت در این بین وجود دارد.

برای مثال تامین مالی یک زندگی مشترک بنا به اکثر توافقات شرعی و عرفی با مرد می‌باشد. در نتیجه مسئله داشتن استقلال مالی برای پسر بسیار جدی‌تر از دختر است. در اغلب مواقع نیز دختر نیاز دارد که نسبت به زندگی مجردی خود احساس مسئولیت بیشتری نسبت به خانواده جدید خود داشته باشد. تمامی این موارد زمانی به زیباترین شکل ممکن کنار هم قرار می‌گیرند که هم دختر و هم پسر آمادگی لازم برای ازدواج را داشته باشند و نیازهای یک زندگی مشترک را بشناسند.

ازدواج نكنيد اگر…

20 آیتم اساسی هستند که قبل از تصمیم به ازدواج باید در خودتان به دنبال آن‌ها بگردید. پس از خواندن این مقاله نگاهی به عادت‌های روزانه و رفتارهای خود با اطرافیان بیاندازید و به این فکر کنید که چقدر آماده ازدواج هستید؟ در صورتی که حتی در یک مورد هم دچار تردید و نگرانی شدید، بهتر است تا در یک جلسه مشاوره فردی با دکتر روانشناس در مورد آن صحبت کنید.

در ادامه به بررسی 20 معیار اصلی آمادگی برای ازدواج می‌پردازیم.

1/ تنبلی و بی مسئولیتی

نپذیرفتن مسئولیت و انداختن بار اصلی کارهای خود به دوش دیگران از جمله عادت‌های نادرست و آسیب‌زننده در ازدواج است. فرقی نمی‌کند دختر باشید یا پسر؛ اگر در خانواده پدری و زندگی مجردی خود، مسئولیت کاری را به عهده نمی گیرید یا در مسئولیت محوله تعلل می ورزید، شما آماده ازدواج نیستید!

ازدواج نیاز به همراهی و مسئولیت پذیری هر دو طرف دارد. شما باید بتوانید تقسیم کار و وظایف انجام دهید و به خوبی از عهده انجام آن بربیایید. در صورتی که در اغلب مواقع دچار مشکل تنبلی و اهمال کاری هستید، با یک دکتر روانشناس در تهران در این باره صحبت کنید.

آمادگی برای ازدواج دختر

2/ عدم تعامل و ارتباط اجتماعی صحیح با دیگران

در زندگی همه ما قطعا افرادی هستند که به نظر ما غیرمنطقی بوده یا اخلاق دلخواه ما را ندارند. برای مثال ممکن است پدر ما فردی تندخو و سختگیر باشد؛ چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ آیا می‌توان وجود او را نقض کرد؟ چگونه باید با اون ارتباط برقرار کنیم؟ راه حل ما چیست؟

اینکه بتوان در این موقعیت از مهارت‌های فردی خود استفاده کرد، یک معیار اصلی برای فرد است. در واقع اگر با پدر، مادر، برادر و خواهر خود ارتباط سازنده و راضی کننده ندارید و نتوانسته اید تعامل قابل قبولی ایجاد نمایید، آمادگی برای ازدواج را ندارید. بهتر است ابتدا مهارت تعامل با افراد تندخو یا غیرمنطقی را پیدا کنید و سپس پا در زمین زندگی مشترک بگذارید. بعید نیست که همسر آینده شما هم عاداتی داشته باشد که بنظر شما غیرمعقول یا غیرمنطقی باشند و شما باید نحوه تعامل با او را آموخته باشید.

3/ عدم ثبات فکری، احساسی و رفتاری

به مسیری که تا کنون در زندگی طی کردید فکر کنید؛ آیا شما همیشه یک هدف و مسیر مشخص داشتید؟ یا همیشه در حال تغییر و رها کردن بودید؟

بهتر است بدانید تغییر و جدایی از عادات و افراد همیشگی یک موضوع منفی نیست؛ اما ممکن است گاها نشانه‌ای باشد تا بفهمید کمی بی‌ثباتی دارید!

در حقیقت شما آماده ازدواج نیستید؛ اگر در زندگی، مرتب شغل خود را عوض کرده‌اید یا اینکه با دوستان زیادی به خاطر مشکلاتی قطع رابطه نموده اید. همچنین اگر رشته تحصیلی خود را تغییر داده یا ترک تحصیل کرده‌اید، علایق خود را نیمه کاره رها کرده‌اید و ثبات فکری، احساسی و رفتاری ندارید.

4/ خطای شناختی

از معروف‌ترین جملات قبل از ازدواج این است که «بعد از ازدواج درست میشه»!

این جمله نشان‌دهنده بزرگترین خطای شناختی از ازدواج و از همسر آینده شما است. اگر تصور می کنید که افکار، احساس و رفتار همسرتان را در آینده به دلخواه خود تغییر می دهید، اشتباه است. متاسفانه با این دیدگاه، ازدواج کردن یک خطای بزرگ و غیرقابل جبران است. وقتی به خودتان می‌آیید و می‌فهمید طرف مقابل قابل تغییر نیست که یک عمر را کنار او گذرانده‌اید و به خاطر او از خودگذشتگی‌های زیادی انجام دادید؛ اما او ذره‌ای تغییر نکرد.

معیار آمادگی برای ازدواج

5/ باور به ازدواج ایده آل

یکی دیگر از بزرگترین خطاهای شناختی این است که افراد فکر می‌کنند باید با یک فرد ایده‌آل و بی‌نقص ازدواج کنند. اگر به دنبال همسر مناسبی هستید به نحوی که در زندگی مشترکتان در آینده با هیچ گونه مشکلی مواجه نشوید، شما آماده ازدواج نیستید! زیرا هنوز نتوانستید درک کنید که هر فردی خوبی و بدی مختص به خودش را دارد.

اگر نمی‌دانید که کدام معیارها را برای انتخاب همسر در نظر بگیرید و خوبی و بدی‌های او را برای زندگی مشترک سبک و سنگین کنید، به یک جلسه مشاوره قبل از ازدواج بروید. در این جلسه هم می‌توانید به صورت فردی شرکت کنید و هم می‌توانید با پارتنر خود حضور داشته باشید.

6/ ترجیح لذت و عدم مسئولیت پذیری

قطعا همه ما در زندگی مجردی خود از چیزهای زیادی لذت می‌بریم و علایق خاصی داریم. اینکه بتوانیم فردی را انتخاب کنیم که در کنار لذت بردن از زندگی و رسیدن به علایقش، مسئولیت پذیر هم باشد، بسیار خوشبخت خواهیم بود. پس اگر در پی کسب لذت و علائق خود، کارها و مسئولیت هایتان بر دوش دیگران قرار می گیرد، شما آمادگی برای ازدواج ندارید.

7/ واکنش دفاعی و خود میان بینی

اگر فقط منطق و طرز نگرش خویش را قبول دارید و در برابر دیگران حالت دفاعی یا حالت تهاجمی می گیرید و قادر به درک افکار، احساس و رفتار دیگران نیستید، ازدواج نکنید!

ازدواج یک مسیر پر پیچ و خم است و باید برای طی کردن آن دست هم‌مسیر خود را بگیرید تا بتوانید به راحتی از آن عبور کنید. باور کنید که اگر قرار باشد مدام با او بحث کنید و در انتخابات خود انعطاف به خرج ندهید، همان مجردی برای شما مناسب‌تر است.

8/ عدم خودآگاهی

خودآگاهی دنیایی وسیع و پرجزئیات است؛ در این دنیای بزرگ اگر بتوانید تنها 60-70 درصد خودتان را ببینید و بشناسید، عالی است. شناختن نقاط ضعف خود،‌ به شما کمک می‌کند تا احساس ضعف نکنید و بتوانید در هر موقعیتی به دنبال اصلاح رفتار خود باشید.

همچنین شناخت نقاط مثبت به بالا بردن عزت نفس شما کمک می‌کند و باعث می‌شود ارزش و شان خود را بشناسید. پس اگر نقاط ضعف و نقاط قوت خود را به صورت شفاف نمی بینید، آماده ازدواج نیستید. اغلب مواقع نداشتن خودآگاهی موجب بروز افسردگی و اضطراب می گردد. برای مشاوره افسردگی می‌توانید با تیم دکتر حامد توکلی در واتساپ ارتباط بگیرید.

 

به مشاوره نیاز دارید؟

اگر در این روزها احساس افسردگی، اضطراب، عدم اعتماد به نفس دارید و نمی‌توانید به کارهای روزمره خود برسید یا حتی اگر در ارتباط با خانواده، همسر و پارتنر عاطفی خود دچار مشکل شدید، در کمتر از 1 دقیقه می‌توانید یک جلسه مشاوره روانشناسی با دکتر حامد توکلی رزرو کنید!

9/ عدم خود مدیریتی

مدیریت رفتارهای و صحبت‌های خود از جمله مهارت‌هایی است که هر فرد در طول زندگی یاد می‌گیرد. برخی افراد در محیط مدرسه و دانشگاه و برخی دیرتر در محیط کار و طی قاعده و قانون‌های اجتماعی آن را می‌آموزند. اما اگر تاکنون با نظرات، انتقادات و پیشنهادات دیگران، تغییری در رفتارهای شما ایجاد نشده است، یعنی شما توانایی مدیریت خود را هنوز کسب نکردید. تا وقتی این مهارت را ندارید، بهتر است به ازدواج هم فکر نکنید.

10/ مشکل در تقسیم وظایف و تعارض نقش ها

اگر مسائل کاری شما مانع ارتباط دوستانه، و ارتباط دوستان شما مانع ارتباط صمیمی در خانواده می‌شود یا مسائل و مشکلات شخصی شما در تمام حوزه‌های زندگی‌تان تاثیر می‌گذارد و در هم تنیده می‌گردد، آمادگی برای ازدواج ندارید. ازدواج مهم‌ترین عرصه تقسیم وظایف و شناختن نقش است و برای حضور در این عرصه باید مهارت‌های لازم را داشته باشید.

11/ عدم انعطاف پذیری لازم

اگر به هیچ وجه قادر به تغییر برنامه‌های از قبل طراحی شده خود نیستید (حتی اگر شرایط تغییر کند)، یعنی بسیار متعصب، خشک و غیرقابل انعطاف هستید. این موضوع معمولا در همان ابتدای ارتباط با جنس مخالف بروز پیدا می‌کند و موجب بحث‌ها و تعارضات بالا می‌گردد.

آمادگی برای ازدواج

12/ عدم آگاهی اجتماعی

آمادگی برای ازدواج بسیار به موقعیت و آگاهی اجتماعی هر فرد گره خورده است. اگر قادر به درک احساسات، رفتار و افکار خانواده، دوستان و همکارانتان(که متفاوت از شما عمل می کنند)، نمی باشید، یعنی یکی از اصلی‌ترین مهارت‌ها برای ازدواج را ندارید.

13/ عدم مدیریت رابطه

مدیریت رابطه به معنای سلطه‌گری و داشتن موقعیت دستوری نیست؛ بلکه دقیقا برعکس آن است. یعنی بتوانید نشان دهید چقدر از پارتنر خود شناخت دارید و برای او درک متقابل دارید.

اگر بیشتر به جای گوش کردن، صحبت می‌کنید و بیشتر از آنکه سعی کنید دیگران را بفهمید، سعی دارید که دیگران شما را درک کنند، یعنی در مسیر غلطی قرار دارید و آماده ازدواج نیستید. برای راهنمایی بیشتر می‌توانید در یک جلسه مشاوره روانشناسی با دکتر حامد توکلی مشکل خود را مطرح و درمان کنید.

14/ هوش هیجانی پایین

اگر بسیار هیجان طلب هستید و صرفا، هیجانات شما را به سویی می کشاند و قادر به تعویق انداختن خواسته هایتان نیستید، یعنی هوش هیجانی پایینی دارید. داشتن هیجانات بالا و غیرقابل کنترل مسائل بسیار مهمی مانند تعهد را در رابطه زناشویی از بین می‌برد. بسیاری از زوج‌ها به همین علت به جلسات مشاوره طلاق روی می‌آورند.

15/ رفتار بی تعقل یا انعکاسی

اگر برای رفتار، احساس و گفتار خود روش و برنامه‌ای ندارید و منفعلانه و واکنشی نسبت به دیگران عکس العمل نشان می دهید،‌ یعنی در حل مسئله دچار مشکل هستید. رفتار بی تعقل یا انعکاسی در رابطه می‌تواند بسیار آسیب‌زننده باشد و به زودی شما را محتاج جلسات زوج درمانی کند.

بهتر است بدانید شناخت خود و اصلاح معیارهای فردی کمک زیادی به داشتن یک ازدواج خوب و موفق می‌کند. در واقع یک ازدواج موفق فقط وابسته به انتخاب یک همسر خوب نیست! بلکه مربوط به اصلاح خودمان است.

16/ پاسخ اجتنابی به رویدادها

پاسخ اجتنابی یعنی شما به جای حل یک سوال، از جواب به آن فرار می‌کنید. اگر عادت دارید به جای حل مشکلات از آن‌ها فرار کنید یا اجتناب بورزید یا واکنش شما به مسائل بی تفاوتی هست، آماده ازدواج کردن نیستید.

آمادگی برای ازدواج دختر و پسر

17/ اختلال شخصیت

اگر در نگاه دیگران، شما فردی غرغرو، سرزنش‌گر، وابسته، احساساتی، بدبین، گوشه‌گیر، پرخاشگر، دمدمی مزاج، خودخواه، گوشت تلخ، غمگین یا تکانشی (کسی که یکباره بدون مقدمه و از روی احساس دست به عملی می‌زند و پیامدهای آن را نمی‌سنجد) به نظر می‌آیید یعنی دچار یک اختلال شخصیتی هستید. در روانشناسی بالینی علائم بالا می‌توانند پیش‌زمینه بروز یک اختلال شدید باشند و نیاز به درمان دارند. دکتر حامد توکلی می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند.

18/ عدم کنترل احساس

اگر فکر می کنید، از میان چند میلیارد ساکنین کره زمین، فقط و فقط یک شخص مناسب شماست و ارزش ازدواج دارد و در غیر این صورت زندگی شما بی‌معنا شده و باید بمیرید یا تا آخر عمر مجرد بمانید،‌دچار خطای شناختی یا هوش هیجانی ضعیف هستید. این عدم کنترل می‌تواند به شما در مسائل بسیاری آسیب بزند و فقط در ازدواج خطرساز نیست.

19/ عدم ارزیابی خود

اگر بدون اینکه خود را دقیقا ارزیابی کنید و بشناسید، دنبال همسر مناسب می‌گردید، هرگز موفق نخواهید شد. حتی اگر فردی با ویژگی‌های یک همسر خوب پیدا کنید،‌ باز هم در خودتان دچار مشکلاتی مانند عدم اعتماد بنفس یا سرخوردگی و احساس بی‌ارزشی می‌شوید. بهتر است آمادگی برای ازدواج را مثل یک تمرین روزانه بدانید و برای آن تلاش کنید.

20/ مشکل در شیوه حل مسئله

اگر وضعیت فعلی تان راضی کننده نیست و برای رهایی و فرار از موقعیت، اقدام به ازدواج می کنید، یعنی در حل مسئله دچار ایراد رفتاری هستید. اگر نتوانید اوضاع فعلی خودتان را بهبود ببخشید،‌ ازدواج هیچ کمکی به شما نمی‌کند و فقط شرایط را بدتر می‌کند.

سخن پایانی

گرفتن راهنمایی و کمک از افراد غیرمتخصص می‌تواند آسیب‌های غیرقابل جبرانی به روحیه و سلامت روان شما بزند. دکتر حامد توکلی با بیش از 10 سال سابقه کاری در حوزه روانشناسی و سایکوتراپی می‌تواند به شما در آمادگی برای ازدواج و انتخاب همسر مناسب کمک کند. برای ارتباط با تیم پشتیبانی و درخواست مشاوره،‌ با شماره 09354575872 در واتساپ در ارتباط باشید.

در این مقاله ما 20 معیار را معرفی کردیم تا بررسی کنید و بفهمید که آيا آماده ازدواج هستید یا خیر! در صورتی که خود را آماده نمی‌بینید یا شک و تردید دارید،‌ به ما در واتساپ پیام بدهید.

ابتدا باید نقاط ضعف خود را بشناسید و سپس برای اصلاح رفتارهای نادرست خود اقدام کنید. برای نتیجه‌گیری بهتر،‌ به واتساپ دکتر توکلی پیام بدهید و از ما مشاوره بخواهید.

ازدواج موفق ازدواجی است که هر دو طرف بتوانند معیارهای فردی خود را رعایت کنند و سپس به درک متقابل از یکدیگر برسند. در واقع زمانی که هر فرد نتواند نقاط مثبت و منفی خود را بشناسد و به ارزیابی درستی برسد، نمی‌تواند یک ازدواج خوب را تجربه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× رزرو نوبت آنلاین، تلفنی و حضوری