مشاوره قبل از ازدواج برای چیست؟ (بهترین جلسات مشاوره پیش از ازدواج)

مشاوره پیش از ازدواج 24 ساعته

مشاوره قبل از ازدواج به عنوان یک نوع از مشاوره زوجین محسوب می‌شود که هدف آن رفع مشکلات و بحث درباره مسائل مهم زندگی زناشویی است. این مشاوره شامل موضوعاتی از جمله مسائل مالی، تعداد فرزندان، و محل اقامت می‌شود. هدف آن اطمینان حاصل کردن از این است که هر دوی شما یکدیگر را درک کرده و به هدف مشترک خود در راهی مشترک پیش می‌برید.

با مشاوره روانشناسی، شما مشکلات احتمالی را شناسایی کرده و با آمادگی بهتر نحوه حل این مشکلات را پیدا کنند. هدف مشاوره قبل از ازدواج ایجاد بستری قوی برای تشکیل خانواده و بهبود رابطه ای سالم است.

جدول محتوا

مشاوره قبل از ازدواج برای چیست؟

مشاوره قبل از ازدواج به شما در شناسایی باورهای اصلی خود، تعیین انتظارات واقع‌بینانه برای ازدواج، برنامه‌ریزی برای آینده و تصمیم‌گیری در مورد راه‌هایی که در آن زندگی شما ادغام می‌شود، کمک می‌کند. اینها برخی از مزایای مشاوره قبل از ازدواج هستند:

آموزش ارتباط درست با یکدیگر

مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا شریک زندگی خود را بهتر بشناسید و درک بهتری از باورها، ارزش‌ها، انتظارات، انگیزه‌ها، اولویت‌ها و رویه‌های او داشته باشید.

تعیین کردن انتظارات درست و واقع بینانه

این شکل از مشاوره به شما این امکان را می دهد که با همسر خود درباره تمام جنبه‌های اساسی زندگی زناشویی خود را در میان بگذارید تا انتظارات یک دیگر را شناسایی کنید. این نوع مشاوره همچنین به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود به عنوان یک فرد و همچنین به عنوان یک زوج را شناسایی کنید.

مشاوره قبل از ازدواج چند جلسه است

یادگیری ارتباط سازنده

یکی از جنبه‌های سازنده مشاوره قبل از ازدواج یادگیری ارتباط درست با یکدیگر است. زیرا زوجین یاد می‌گیرند که مواضع خود را بدون حمله یا دفاعی شدن به وضوح مطرح کنند. خیلی وقت ها ارتباط درست می‌تواند از عوامل ناخوشایند مثل خیانت، خشونت، طلاق و غیره جلوگیری کند.


پیشنهاد مطالعه: اگر شما هم در زندگی زناشویی خود دچار مشکل شدید می‌توانید در این وبسایت به دنبال راهکارهای زوج درمانی باشید. مشاوره طلاق و مشاوره جنسی از رایج‌ترین درخواست‌هایی هستند که زوجین از روانشناس خود دارند.


بهبود یافتن مهارت حل و فصل منازعه

اهمیت مهارت‌های حل مشکل و حل تعارض در زندگی زناشویی غیرقابل انکار است. زوج‌ها در طول زمان با مواجهه با تفاوت‌ها، نیازها و انتظارات متفاوت، ممکن است با مشکلات و تعارضات روبرو شوند. در این مواقع، مهارت‌های حل مشکل و حل تعارض به آنها کمک می‌کند تا بهترین راه حل ممکن را برای حل مشکلات پیدا کنند و با یکدیگر به توافق برسند.

از بین بردن رفتارهای مشکل ساز

مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند الگوها و رفتارهای ناسالم در یک رابطه را شناسایی کرده و به شما در اصلاح آن‌ها کمک کند.

کاهش دادن ترس های مربوط به ازدواج

اگر شما یا شریک زندگیتان در مورد زندگی زناشویی نگران یا مضطرب هستید، مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند. این نوع مشاوره به شما امکان می‌دهد درباره مسائل مهم بحث کنید و به شما شفافیت بدهد.

انواع مشاوره قبل از ازدواج

انواع مختلفی از زوج درمانی وجود دارد و بسیاری از آن‌ها را می‌توان برای مشاوره قبل از ازدواج نیز استفاده کرد. این‌ها برخی از انواع مشاوره هستند که ممکن است مشاور شما استفاده کند.

روش گوتام

روش گوتام توسط دکتر جان و جولی گوتام به وجود آمده است. در این روش، مشاور از شما و همسرتان یک ارزیابی دقیق می‌گیرید و با استفاده از یک برنامه روانشناسی بالینی، به شما کمک می‌کند تا به نقاط درگیری خود رسیدگی کنید.

این شکل از درمان با هدف بهبود کیفیت رابطه دوستانه بین شما و شریک زندگی‌تان انجام می‌شود. با گوتام صمیمیت و مهارت حل مسئله زوجین بهبود می‌یابد و با عث ایجاد یک رابطه قوی‌تر می‌شود.

درمان هیجان مدار

درمان متمرکز بر عاطفه، نوعی درمان کوتاه مدت است که توسط دکتر سو جانسون و لسلی گرینبرگ ایجاد شده است. هدف این درمان بهبود وابستگی و ارتباط بین شما و شریک زندگیتان است تا منجر به برقراری یک رابطه بهتر و قوی‌تر شود.

زوج‌درمانی روان پویشی

زوج‌درمانی روان‌پویشی به بررسی رفتارهای زناشویی می‌پردازد و الگوهای مخرب را شناسایی کرده تا آنها را جهت بهبود رابطه تغییر دهد. این روش به شما و شریک زندگیتان کمک می‌کند تا با شناسایی و مدیریت عواملی مانند امید به نزدیکی، عشق، قدردانی و ترس از رها شدن و عدم تایید، یکدیگر را بهتر درک کرده و پذیرفته شوید.

جلسه مشاوره قبل ازدواج آنلاین و حضوری

نکات مهم جلسه مشاوره برای ازدواج

اگر در مشاوره قبل از ازدواج شرکت کنید، ممکن است متوجه شوید که همچنین می‌خواهید به صورت جداگانه با یک مشاور یا روان‌شناس ملاقات کنید تا به مسائلی که در جلسات مشترک برایتان پیش می‌آید، پرداخت کنید.

زوج‌درمانی اغلب واکنش‌ها و تجربیات شخصی غیرمنتظره‌ای مدفون شده را آشکار می‌کند. اغلب، زوج‌ها تصمیم می‌گیرند که درمان فردی را شروع کنند تا فضای مخصوص به خود را برای پردازش همه چیزهایی که برای آنها ایجاد می‌کند داشته باشند.

 همچنین ارزشمند است بدانید، در حالی که مشاوره قبل از ازدواج هدفش تقویت ارتباط شما و همسرتان است، ممکن است تفاوت‌های بی‌قابل تصال در شخصیت یا انتظارات شما را نشان دهد. به عنوان مثال، عدم تمایل به داشتن فرزندان می‌تواند برای یکی از شما به معنای قطع رابطه باشد.

در این صورت، شما و همسرتان احتمالاً بهتر است که این مسائل را قبل از ازدواج کشف و بررسی کنید.

چه کسانی به مشاوره قبل ازدواج نیاز دارند؟

معمولا تمامی زوج ها می توانند از مشاوره قبل از ازدواج بهره ببرند. این نوع مشاوره می‌تواند برای زوج‌هایی که در مراحل اولیه رابطه هستند و قصد دارند باهم ازدواج کنند یا برای زوج‌هایی تصمیم گرفته‌اند ازدواج کنند مفید باشد در کل مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند برای افرادی این افراد مفیدتر باشد

  • مشاوره قبل از ازدواج با زن یا مرد مطلقه: قبل از ازدواج با زن یا مرد مطلقه، بهتر است با او درباره تجربه قبلی، انتظارات، خواسته‌ها، و تعهدات صحبت کنید. نقاط قوت و ضعف را بررسی کنید و راهکارهای مشترک برای موفقیت در زندگی مشترک تعیین کنید. مشاوره می‌تواند در این پروسه به شما و زوجتان کمک کند.
  • زوجین جوان: اگر شما و نامزدتان جوان هستید و قصد ازدواج دارید، مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما در درک بهتر نیازها و انتظارات همدیگر، مدیریت کنش و مشکلات روزمره و ایجاد یک رابطه سالم و مستحکم کمک کند.
  • زوجینی که قصد دارند رابطه زناشویی بهتری داشته باشند: حتی اگر شما و همسرتان رابطه سالمی داشته باشید، مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما در بهبود ارتباطات، مهارت‌های ارتباطی، مدیریت خشم و استرس، مهارت‌های حل مسائل و سایر مهارت‌های مهم برای زندگی زناشویی موفق کمک کند و نیاز به مشاوره خانواده را در آینده کاهش دهد.

مشاوره قبل از ازدواج به چه صورت است؟

در مراحل اولیه مشاوره قبل از ازدواج، ممکن است شما و همسرتان به صورت جداگانه مشاوره فردی انجام دهید و ارزیابی شوید. در طول دوره مشاوره، هر دوی شما تشویق می‌شوید تا تجربیات و رویدادهای زندگی را به اشتراک بگذارید. این کار می‌تواند به روشن کردن انتظارات و انگیزه‌های شما در رابطه کمک کند.

۱- ارزیابی شما و همسرتان

در مشاوره قبل از ازدواج، از زوج‌ها خواسته می‌شود که پرسشنامه‌ای را جداگانه پر کنند تا احساسات و انتظارات خود را درباره یکدیگر و رابطه‌شان بیان کنند. این پرسشنامه‌ها به مشاور ازدواج کمک می‌کنند تا نقاط قوت، ضعف، زمینه‌های سازگاریو مشکلات بالقوه شما را شناسایی کند. با اطلاعاتی که از پرسشنامه‌ها به دست می‌آید، مشاور ازدواج می‌تواند در فرآیند مشاوره بهتر و مؤثرتری به شما کمک کند.

مشاور شما ارتباط بین زوجین را طول جلسات مشاوره ارزیابی می‌کند و از ارزیابی‌ها برای هدایت و رسیدن به تفاهم استفاده می‌کند. ممکن است در مواردی هر کدام از زوجین نیاز به مشاوره افسردگی و حل دیگر مشکلات فردی مانند اضطراب و وسواس داشته باشند؛ در این مواقع لازم است در کنار جلسات زوج، جلسات انفرادی نیز داشته باشید.

۲- به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها و اتفاقات زندگی

مشاوره پیش از ازدواج همچنین می‌تواند شامل شناسایی و کاوش رویدادهای مهم زندگی و تجربیات اولیه دوران کودکی باشد، که بر رابطه و نحوه ارتباط هر یک از طرفین با دیگری تأثیر می‌گذارد.

برای مثال، زوجین اغلب یکدیگر را به دلایلی انتخاب می‌کنند که کاملاً آگاه نیستند. تنها با پردازش بیشتر، آنها ممکن است بفهمند که چگونه جنبه‌های آشنای شریک زندگی خود به درگیری‌های حل‌نشده در گذشته مربوط می‌شود.

۳- بحث در مورد جنبه های مهم در زندگی کردن زناشویی

مشاوره قبل از ازدواج فرصتی را برای بحث در چندین جنبه مهم از زندگی مشترک فراهم می‌کند، از جمله:

  • دارایی‌ها: پول می‌تواند یک مسئله استرس‌زا و مورد اختلاف برای زوج‌های متاهل باشد، بنابراین تصمیم‌گیری درباره نحوه مدیریت دارایی ها می‌تواند به پیشگیری از مشکلات در آینده کمک کند.
  • اعتقادات، ارزش‌ها و دین: به اشتراک گذاشتن اعتقادات، ارزش‌ها و احساسات مذهبی خود با همسرتان می‌تواند به ایجاد درک و احترام بهتر کمک کند. همچنین می‌توانید در مورد تأثیرات این جنبه‌ها در زندگی روزمره خود بحث کنید.
  • تعیین نقش زوجین در ازدواج: مهم است که درباره نقشی که انتظار دارید خود و همسرتان در ازدواج بازی کنید تا از بروز تضادها در آینده جلوگیری کنید.
  • فعالیت‌ها و زمانی که با هم سپری می‌کنید: شما و همسرتان می‌توانید در مورد نحوه برنامه‌ریزی زمانی که با هم می‌گذرانید و فعالیت‌هایی که دوست دارید با هم انجام دهید بحث کنید.
  • فرزندان: بعضی از زوج‌ها پس از ازدواج متوجه می‌شوند که در مورد داشتن فرزندان یا عدم تمایل به داشتن آنها با هم اختلاف نظر دارند. تصمیم‌گیری از پیش درباره اینکه آیا می‌خواهید فرزندان داشته باشید و چگونه آنها را بزرگ کنید، مهم است.
  • روابط خانوادگی: مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند فرصتی را برای صادقانه بودن درباره روابط شما با خانواده خود و نگرانی‌هایی که درباره خانواده همسرتان دارید، فراهم کند.

این بحث های معمولا گفتوگوهایی است که در جلسات مشاوره قبل از ازدواج مطرح می‌شود. ولی ممکن است بر اساس نیاز شما جنبه های دیگری نیز مطرح شود.

مشاوره ازدواج آنلاین غیرحضوری

تست روانشناسی قبل از ازدواج

تست‌هایی که در مشاوره پیش از ازدواج به زوج پیشنهاد می‌شود، عبارتند از:

  • تست‌های شخصیت‌شناسی: این تست‌ها به شما و زوجتان کمک می‌کنند تا شخصیت خود را و شخصیت همدیگر را بهتر بشناسید. این تست‌ها می‌توانند درک بهتری از سبک‌های ارتباطی، نیازها و ارزش‌های همدیگر را به شما بدهند.
  • تست‌های تطابق زوجین: این تست‌ها سعی می‌کنند تطابق و سازگاری بین شما و زوجتان را مورد بررسی قرار دهند. به عنوان مثال، ممکن است سوالاتی دربارهٔ میزان تطابق در زمینه‌هایی مانند ارزش‌ها، اهداف، آینده‌نگری، نگرش به مسائل مالی و روابط خانوادگی مطرح شود.
  • تست‌های مهارت‌های زندگی: این تست‌ها به شما کمک می‌کنند تا مهارت‌های ضروری برای زندگی مشترک را شناسایی کنید. مثلاً تست‌هایی برای ارزیابی توانایی‌های ارتباطی، مدیریت خشم و تعارض، حل مسئله و تصمیم‌گیری ممکن است انجام شود.
  • تست تمایلات خانوادگی: این تست‌ها به شما کمک می‌کنند تا تمایلات و انتظارات خود در زمینهٔ خانواده و ساختار خانوادگی را مشخص کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید بررسی کنید که آیا تمایل دارید که در آینده فرزندان داشته باشید و نظر زوجتان در این خصوص چیست.

توجه داشته باشید که تست‌ها تنها ابزاری برای کمک به بررسی و شناخت بهتر از خود و زوجتان هستند و نباید در نهایت تصمیم‌گیری بر اساس آن‌ها صورت گیرد. مهم‌ترین عامل در موفقیت یک ازدواج، ارتباط موثر و صادقانه بین دو طرف است.

برای مشاوره قبل از ازدواج کجا برم؟

برای پیدا کردن مشاور مناسب قبل از ازدواج، شما می‌توانید از منابع مختلفی استفاده کنید. می‌توانید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنید، مقالات و منابع آنلاین را مطالعه کنید یا در مشاوره آنلاین قبل از ازدواج شرکت کنید. مهمترین نکته این است که منابع و مشاورانی با تجربه و تخصص در زمینه مشاوره قبل از ازدواج را انتخاب کنید.

اگر شما در حال آماده شدن برای ازدواج هستید، مشاوره از یک مشاور روانشناسی متخصص می‌تواند بسیار مفید و حیاتی باشد. دکتر حامد توکلی، با سابقه درخشان به عنوان دکتر روانشناس در تهران در حوزه مشاوره پیش از ازدواج، می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین تصمیم‌های ممکن را بگیرید. همچنین به طور سالم و مفید وارد دوران ازدواج شوید.

بهترین دکتر مشاوره قبل از ازدواج

دکتر حامد توکلی با بهره‌گیری از روش‌ها و تکنیک‌های روانشناسی مدرن، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین استفاده را از زمان پیش از ازدواج خود ببرید. درنتیجه می‌توانید به شکلی آگاهانه و هوشمندانه برای این مرحله زندگی آماده شوید. برای رزرو نوبت و دریافت وقت مشاوره می‌توانید به شماره 09354575872 در واتسپ پیام ارسال کنید. تیم پشتیبانی به صورت آنلاین و 24 ساعته آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

تعداد جلسات مشاوره پیش از ازدواج ممکن است بستگی به نیازها و وضعیت زوجین داشته باشد. معمولاً 6 تا 18 جلسه مشاوره 45 الی 60 دقیقه‌ای کافی است، اما در موارد پیچیده‌تر جلسات بیشتری نیاز می‌شود. هدف اصلی مشاوره پیش از ازدواج، آماده‌سازی زوجین برای زندگی مشترک و ایجاد ارتباط موفق است.

بله، می‌توان به تنهایی به مشاوره ازدواج رفت. برخی افراد حتی ترجیح می‌دهند ابتدا به صورت فردی به مشاوره مراجعه کنند.

مشاور ازدواج ممکن است سوالاتی در مورد تاریخچه روابط، ارزش‌ها، اهداف، نگرش‌ها، خواسته‌ها، انتظارات، مشکلات و راه‌حل‌های زندگی مشترک، نقاط قوت و ضعف فردی و زوجین، تعامل با خانواده، آمادگی برای ازدواج و مسائل مالی مطرح کند تا بهترین تصمیم را برای زندگی مشترک بگیرند.

بله، در جلسه مشاوره ازدواج می‌توانید درباره مسائل جنسی صحبت کنید. مشاور در این زمینه اطلاعات و مشاوره لازم را ارائه می‌دهد و شما را راهنمایی می‌کند. این موضوعات جزء جنبه‌های مهم زندگی زناشویی شما هستند و باید به آنها توجه کرد.

بهترین مشاور قبل از ازدواج، فردی است که دارای تخصص و تجربه در زمینه مشاوره ازدواج و روابط زناشویی است. می‌توانید به دنبال مشاوران ازدواج حرفه‌ای، دارای مدارک و مجوزهای لازم باشید. همچنین، اهمیت ارتباط موثر و راحتی با مشاور نیز حائز اهمیت است. هدف اصلی انتخاب مشاور، ایجاد اعتماد و پشتیبانی در مسیر زندگی مشترک است. پیشنهاد ما مراجعه و رزرو نوبت مشاوره با جناب دکتر حامد توکلی می‌باشد؛ برای اطلاعات بیشتر می‌توانید در واتساپ پیام بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× رزرو نوبت آنلاین، تلفنی و حضوری