آیا برای شروع یک رابطه جدید آمادگی دارید؟ نشانه های آمادگی برای رابطه عاطفی

مهمترین نشانه های داشتن یک رابطه عاطفی پایدار

همه ما در روابط امروزی شرایط عجیب و غریبی را دیده‌ایم که به دنبال آن هر دو شریک عاطفی آسیب‌های روحی و روانی شدیدی تجربه کرده‌اند. علت اصلی این تجربه‌های تلخ این است که هیچکس به دنبال نشانه های آمادگی برای رابطه عاطفی نبوده است! در واقع اکثر افراد فکر می‌کنند هر زمان که بخواهند می‌توانند وارد یک رابطه جدید شوند در صورتی که به لزوم داشتن بلوغ و مهارت حل مسئله توجهی ندارند.

در این مقاله از وبسایت دکتر حامد توکلی قصد داریم به شما تمارینی بدهیم تا چک کنید آیا برای رابطه عاطفی آمادگی دارید یا خیر؟ به نظر شما نشانه های آمادگی برای رابطه عاطفی تا چه حد اهمیت دارند و جدی هستند؟

اهمیت نشانه های آمادگی برای رابطه عاطفی جدید

درک نشانه های آمادگی برای یک رابطه عاطفی از منظر روانشناسی بالینی به چند دلیل حیاتی است:

ثبات عاطفی

آمادگی عاطفی به معنای داشتن سطح مشخصی از ثبات و بلوغ عاطفی است. درگیر شدن در یک رابطه زمانی که فرد از نظر عاطفی بی ثبات است یا هنوز با مسائل حل نشده سر و کار دارد، می تواند منجر به عوارض و آسیب احتمالی برای هر دو فرد درگیر شود.

خودآگاهی

شناخت خود و آگاهی از نیازهای عاطفی، مرزها و محرک های خود برای ایجاد روابط سالم ضروری است. زمانی که افراد با احساسات خود در تماس باشند و بفهمند که از یک رابطه به چه چیزی نیاز دارند، برای برقراری ارتباط موثر و تعیین حد و مرزهای مناسب مجهزتر می شوند.

اجتناب از همبستگی

آمادگی عاطفی به افراد کمک می کند تا از وارد شدن به روابط به دلیل احساس تنهایی یا وابستگی اجتناب کنند. روابط وابسته می تواند ناسالم و برای رفاه هر دو شریک زندگی مضر باشد. استقلال عاطفی به افراد این امکان را می دهد که احساس خود را حفظ کنند و برای تایید یا خوشبختی تنها به شریک زندگی خود تکیه نکنند.

حل و فصل تعارض

آمادگی عاطفی شامل داشتن مهارت هایی برای هدایت تعارضات و اختلافات به شیوه ای سازنده است. روابط سالم مستلزم ارتباط موثر، سازش و توانایی حل تعارض بدون توسل به رفتارهای مضر مانند دستکاری یا پرخاشگری است.

ایجاد اعتماد

اعتماد در هر رابطه ای اساسی است و آمادگی عاطفی مستلزم اعتماد به خود و دیگران است. افرادی که از نظر عاطفی آماده هستند، به احتمال زیاد خود شرکای قابل اعتمادی هستند و شریک هایی را جذب می کنند که از نظر عاطفی نیز بالغ و قابل اعتماد هستند.

نشانه های داشتن آمادگی برای رابطه عاطفی

جلوگیری از بار عاطفی

عجله در یک رابطه جدید بدون آمادگی عاطفی می تواند منجر به حمل بار عاطفی حل نشده از روابط گذشته شود. این توشه می تواند به صورت مسائل مربوط به اعتماد، ناامنی ها یا ترس از صمیمیت ظاهر شود که می تواند رابطه جدید را خراب کند.

تعیین انتظارات واقع بینانه

آمادگی عاطفی به افراد اجازه می دهد تا با انتظارات واقع بینانه به روابط نزدیک شوند. آنها را قادر می سازد بین شیفتگی و ارتباط واقعی تمایز قائل شوند و به روابط رضایت بخش تر و طولانی تر منجر شود.

به طور خلاصه، درک علائم آمادگی برای یک رابطه عاطفی و آمادگی عاطفی قبل از ورود به یک رابطه جدید برای ایجاد ارتباط سالم و رضایت بخش با دیگران مهم است. این به افراد اجازه می‌دهد تا با خودآگاهی، ثبات عاطفی و مهارت‌های لازم برای گذر از چالش‌ها به طور موثر به روابط نزدیک شوند.

تست آمادگی برای رابطه عاطفی جدید

در این بخش ما یک تمرین و تست 4 مرحله‌ای برای شما فراهم کرده‌ایم که به راحتی در منزل می‌توانید آن را انجام دهید و میزان آمادگی خود برای رابطه جدید را بسنجید. برای تشخیص نشانه های آمادگی رابطه عاطفی این چهار مسیر را دنبال کنید:

مرحله اول آمادگی برای رابطه عاطفی

فهرستي از آسيب‌هاي روحي گذشته خود تهيه كنيد: سپس هر کدام از آن‌ها را مرور كرده و منصفانه قضاوت كنيد كه چگونه با آن‌ها كنار آمده، حل كرده يا پذيرفته‌ايد. اگر تصور مي‌كنيد مسائلي در گذشته شما وجود دارند كه كماكان بطور جدي و كافي به آن‌ها نپرداخته و برخورد نكرده‌ايد و هنوز بدون حل باقي مانده‌اند، بهتر است با مشاوره فردی پیش بروید. در واقع لازم است پيش از آنكه قدم در يك رابطه تازه بگذاريد، آن‌ها را رفع کنید.

آسيب‌هاي روحي مي‌توانند شامل سوء رفتارهاي احساسي، فيزيكي و جنسي در دوران كودكي شما، طلاق والدين، از دست دادن والدين يا يك عزيز باشند. حتی روابط ناهنجار، ناكام و ناسالم شما در گذشته می‌توانند سلامت روان شما را هدف گرفته باشند.

دقیقا همان مسائل مي‌تواند در رابطه جديدتان رخنه كرده و خود را به اشكال مختلف نمايان ساخته و مانع شكل‌گيري يك رابطه سالم گردند.

نشانه های آمادگی برای شروع یک رابطه جدید چیست

مرحله دوم آماده شدن برای رابطه جدید

خودآگاهي و عزت نفس شما تا چه حدي مي‌باشد؟ فقدان خودآگاهي و اعتماد بنفس، شكل‌گيري يك رابطه صميمي و سالم را دشوار و غيرممكن مي‌سازد.

از کجا بفهمیم چقدر خودمان را می شناسیم؟

برای اینکه بدانید خودآگاهی شما در چه سطحی است بهتر است به سوالات زیر جواب بدهید:

  •       آیا می‌توانید مهم‌ترین و عمیق‌ترین ارزش‌های زندگی خودتان را بیان کنید؟
  •       آیا می‌توانید به سادگی انتظارات و نیازهای خود از رابطه دلخواه‌تان را شرح دهید؟
  •       آیا اهداف زندگی خودتان را می‌دانید؟ و اگر می‌دانید آیا برای رسیدن به این اهداف از برنامه مشخصی پیروی می‌کنید یا خیر؟
  •       آیا می‌توانید نقاط ضعف و قوت خود را به راحتی بازگو کنید؟

از کجا بفهمیم چقدر عزت نفس داریم؟

براي پي بردن به ميزان عزت نفستان به پرسشهاي زير پاسخ گوييد:

  •       خود را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
  •       آيا نظر مثبتي نسبت به خود داريد؟
  •       دیگران چگونه شما را ارزيابي مي‌كنند؟

اگر پاسخ‌هاي شما گوياي آن مي‌باشند كه شما در پذيرش و دوست داشتن خود مشکل دارید و غالبا با واكنش منفي هنگام رويارويي با ديگران مواجه مي‌شوید، بايد براي ارتقاي سطح اعتماد بنفس و عزت نفس خود بيشتر تلاش كنيد. عشق به خويشتن پايه و اساس يك رابطه سالم مي‌باشد. دکتر حامد توکلی در جلسات مشاوره روانشناسی به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای خودآگاهی را کسب کنید.

مرحله سوم داشتن آمادگی رابطه جدید

آيا روابط پيشين شما کاملا تمام شده‌اند و در زندگی کنونی شما جایی ندارند؟ اگر شما بطور كامل تجارب و مسائل دردناك و ناخوشايند گذشته خود را كنار نگذاشته و فراموش نکرده باشيد، احتمال آنكه آن‌ها را به رابطه كنوني و يا آينديتان كشانده و بازگردانيد بسيار زياد است. زيرا مشكلات تا زماني كه كاملا حل و رفع نگردند مجددا در مغز مرور گشته و تكرار مي‌گردند.

بنابراين بسيار اهميت دارد كه پيش از آنكه وارد رابطه عاطفی جدیدی شوید، با تمام رنج‌ها و مشكلات روحي عمده روابط پيشين خود بطور سازنده‌اي كنار آمده باشيد.

تست آمادگی برای رابطه عاطفی جدید

مرحله چهارم و آخر میزان آمادگی برای رابطه

آيا حقيقتا از خواسته، نيازها و اميال خود از يك رابطه آگاهي داريد؟ ما همگي با انتظارات و دلايل گوناگون گام در يك رابطه جديد مي‌گذاريم. با آگاهي كامل از اين انتظارات و خواسته‌ها، می‌توانید مناسب بودن رابطه جدیدتان را با ديد باز تري تعيين كنيد.

اغلب افراد همان شخصي را براي آغاز رابطه خود انتخاب می‌کنند كه در ضمير ناخودآگاه‌شان خواهان آن مي‌باشند.

ضمير ناخودآگاه مكاني است كه ما عميق ترين نيازها و آرزوهاي ناكام مانده و همچنين ترس‌هاي خود را در آن حفظ مي‌كنيم. بنابراين بسيار اهميت دارد كه پيش از گام نهادن در يك رابطه جديد تمام احساسات گذشته و نيازهاي مربوط به رابطه آينده خود را مورد بررسي قرار دهيد. سپس منصفانه درباره هر آنچه كه از يك رابطه و از ويژگي‌هاي شريك زندگي خود انتظار داريد، مطمئن و آگاه شوید.

سخن پایانی نشانه های آمادگی برای رابطه عاطفی

نشانه های آمادگی برای رابطه عاطفی می‌توانند در هرجایی از روح و روان شما وجود داشته باشند. این شما هستید که باید مهارت‌‌های فردی خودتان را بهبود ببخشید و خودتان را برای یک رابطه جدید آماده کنید. صحبت کردن با یک روانشناس یا تراپیست به شما کمک می‌کند تا بهتر خودتان را بشناسید و عملکرد خودتان را در یک رابطه عاطفی بسنجید.

این کار به شما کمک می‌کند تا نقاط مثبت خود را تقویت کنید و علت وجود نقاط منفی شخصیت خود را پیدا کنید و به دنبال درمان آن‌‌ها باشید. توجه کنید که تا وقتی شما برای خودتان و سلامت روان خود ارزش قائل نشوید، هیچ فرد دیگری دلش به حال شما نمی‌سوزد! پس ارزش‌گذاری را از خودتان شروع کنید تا باارزش‌ترین و لایق‌ترین افراد در مسیر زندگی شما قرار بگیرند.

برای رزرو جلسات مشاوره پیش از ازدواج و جلسات مشاوره فردی و مشاوره خانواده می‌توانید یک پیام به واتساپ دکتر توکلی ارسال کنید تا تیم پشتیبانی شما را راهنمایی کنند. هر سوالی که در زمینه نحوه نوبت‌دهی، هزینه رزرو جلسات مشاوره آنلاین و حضوری در تهران داشته باشید،‌ در اسرع وقت پاسخ داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× رزرو نوبت آنلاین، تلفنی و حضوری